Kunststof kozijnen kopen, hoe krijg je goed advies?
Laatste vijf berichten
Categorie
Marketing & Communicatie Adviseur
Nieuwe kunststof kozijnen kopen, zoiets doe je maar eens of wellicht twee keer in je leven. Belangrijk dus om dat meteen goed te doen. Hoe doe je dat? Welke vragen kun je het beste stellen en waar moet je op letten tijdens het adviesgesprek? Wij vragen het aan Jacob van den Berg, adviseur particulieren bij Ploeg kozijnen.
Wie is Jacob van de Berg?
Jacob van den Berg werkt al sinds 2012 bij Ploeg kozijnen als adviseur particulieren. Voordat Jacob bij Ploeg begon, was hij al meer dan 12 jaar werkzaam in projectontwikkelingen en bouwmanagement. “Eigenlijk ben ik meer adviseur dan verkoper, bij kunststof kozijnen heb je zoveel mogelijkheden dat goed advies aan de klant is waar het om gaat. Meestal spreek ik de eerste keer af bij de mensen thuis. Hier kan ik de beste beoordeling maken van de situatie, en krijg ik ook meer details en informatie over de wensen van de klant. Vervolgens maken we dan een afspraak in onze showroom, zodat men met eigen ogen kan zien en voelen wat de mogelijkheden zijn.”
Welke vragen stel jij altijd aan particuliere klanten?
“Ik wil altijd eerst samen met de klant kijken naar de uitgangspunten, waarom wil men nieuwe kunststof kozijnen aanschaffen? Hoe wil men zijn/haar woning comfortabeler, zuiniger en/of luxer maken. Gaandeweg het gesprek gaan we steeds meer filteren en doorvragen, zodat wij uiteindelijk een perfect advies en offerte kunnen uitbrengen. Daarnaast vraag ik altijd wat men verwacht van ons als leverancier van de kozijnen. Dan vertel ik wat Ploeg kozijnen onderscheidt van andere leveranciers. Ploeg is aangesloten bij de VKG (Vereniging Kunststof Gevelelementenindustrie). Wij bieden hoge kwaliteit kunststof kozijnen uit eigen fabriek, gemonteerd door onze eigen monteurs met een uitstekende service.”
Welke vragen moeten mensen die kunststof kozijnen gaan kopen altijd stellen?
“Ik adviseer mensen om altijd goed te informeren wie de partij is waarmee men zaken gaat doen. Hoe pakt een adviseur of leverancier de zaken aan? Past dit bij jouw wensen en voel je je daar prettig bij? Heeft het bedrijf een uitgebreide showroom zodat je zelf kunt zien wat je koopt? Ik attendeer de klant ook altijd op de reviews via klantenvertellen.nl waar wij de prachtige 8,5 als waardering hebben. Wij vinden het enorm belangrijk dat onze klanten tevreden zijn.”
Welke vragen kun je beter niet stellen als klant?
“Wij krijgen vaak de vraag of we voor ons bezoek of telefonisch alvast een schatting kunnen geven van de kosten. Dat is over het algemeen lastig, want voor een passende offerte is het belangrijk om de wensen van de klant te weten. Dat zijn niet alleen de maten, kleuren, uitvoering van het kozijn maar ook de redenen waarom men nieuwe kunststof kozijnen wil aanschaffen. Er valt zoveel te kiezen op het gebied van kunststof kozijnen. Datzelfde geldt voor de vraag, ‘ben jij de goedkoopste?’. Het gaat om de juiste verhouding tussen prijs en kwaliteit. Die toetsing is belangrijk”
Waar kun je een goede adviseur aan herkennen?
“Een goede adviseur kenmerkt zich door de aandacht en tijd voor de klant. Zo iemand gaat niet gehaast te werk en wil alle details en wensen boven water halen. Het begint al bij gemaakte afspraken, deze worden altijd nagekomen. Volgens mij is het ook belangrijk dat de adviseur gerichte vragen stelt aan jou, zodat hij/zij weet wat jij zoekt en de kunststof kozijnen precies passen bij jouw woning en wensen.
Je zult een goede adviseur ook nooit mensen zien overrompelen en vervolgens pushen tot koop. Tijd en aandacht, daar gaat het om. Een goede adviseur praat ook nooit slecht of minachtend over andere adviseurs of kozijnenleveranciers. Hij/zij gaat uit van zijn eigen kracht en laat zijn kennis en de kwaliteit van zijn product en service spreken.”
Hoe kan ik de beste deal krijgen bij een kozijnenleverancier?
“Wat ik altijd benadruk is het feit dat een goeie deal of aanbieding te maken heeft met jouw wensen en eisen. Als jij met jouw ‘deal’ je woning mooier, zuiniger en duurzamer hebt kunnen maken, dan heb je dus de beste deal gekregen.”
Wat maakt Ploeg Kozijnen anders dan andere verkopers van kunststof kozijnen?
“Je ziet bij Ploeg kozijnen veel mensen met een achtergrond in de bouwontwikkelingen die advies geven aan klanten. Bij Ploeg kozijnen wordt meer gekeken naar persoon, normen en waarden en of dat past bij het bedrijf. Nuchter, hart voor de zaak, mensen werken hier met plezier. En uiteraard met de kwaliteiten die passen bij de functie. Bij Ploeg produceren en monteren we alles zelf en iedereen gaat voor het beste resultaat voor de klant. Een klant merkt dit ook en voelt dat hij/zij advies krijgt dat past bij de wensen en eisen.”
Wat vind jij leuk aan je werk?
“Geen dag is hetzelfde. Ik ben veel op de weg onderweg naar klanten en kom zo op allerlei plaatsen. Van Scheveningen aan het strand tot in de bossen bij Zeist. En ook het soort woningen waar ik in huis kom varieert enorm, van rijtjeswoning, appartement tot grote vrijstaande woningen. Dan gaat het de ene keer om een badkamerkozijn en bij mijn volgende afspraak gaat het om kozijnen voor een hele woning. Ik vertel mijn klanten ook altijd dat ik het samen doe met een heel team. Want alles wat ik adviseer, leg ik neer bij mijn binnendienst die het uitwerkt in een offerte voor de klant. En zonder mijn collega’s zoals de inmeter, productie en monteurs en alle andere collega’s kan ik niet waarmaken wat ik de klant beloof.”
Binnen Ploeg kozijnen is Connie van der Hoorn onze marketing- en communicatieadviseur met een focus op strategische taken. Met haar uitgebreide kennis en ervaring binnen het vakgebied is zij bovendien coördinator binnen het marketingteam.
Meer over mij